2008. június 13., péntek

Öreg bénák-friss bénák

Már a rehabon ( Weisser Hof, Klosterneuburg / Ausztria/) természetesen találkoztam az un. öreg bénákkal, azaz már a hosszabb ideje kerekesszékben élő mozgássérültekkel .Ezek az emberek persze túlnyomórészt nem voltak öreg emberek, jónéhány fiatalabb is volt, mint én ( akkor voltam 34). A rehabilitáció elveit követve minden csoportot igyekeztek úgy összeállítani, hogy legyenek benne öreg kerekesszékesek is, őket un. ismétlő terápiára hívták be. Ez nekik részben a szükséges tudás felfrissítését jelentette, másrészt kisebb orvosi-ápolási problémákat pl. kisebb sebeket, uruológiai problémákat stb. kezeltek a tartózkodás alatt. Ők aztán részben példát mutattak a friss bénáknak, másrészt inspirálták őket a jobb teljesítményre a természetes versenyszellem jegyében.Hasonló elvek és célok miatt hívunk mi is a táborokba öreg bénákat- teljes sikerrel. Persze megjelentek más öreg bénák is rövid időre a rehabon látogatóba, ambuláns kezelésre, stb.
Bevallom én eleinte nem kedveltem őket. Részben zavart magabiztosságuk, ahogy magától érthetődően nemhogy kezelték, hanem uralták a kerekesszékes életüket, másrészt elbukottaknak, vesztesnek ( lúzernek) láttam őket, akik feladták a küzdelmet és beletörödtek a tolókocsis, béna életbe. Aztán később rájöttem, mennyi mindent lehet tőlük tanulni és egyre inkább tisztelni kezdtem őket ( ma is hálásan gondolok rájuk).
Szóval megértem azokat, akik nem rajonganak értem/értünk, ha az OORI-ban Budakeszin tevékenykedünk. Az utolsó foglalkozáson 1 azaz egy résztvevő volt , akivel a kertben a napsütéses kék ég alatt csináltunk néhány igazán nem túl megerőltető gyakorlatot. Míg mi ketten ott gyakorolgattunk, addig azok a kerekesszékesek, akik elvileg a csoportom tagjai lennének, a bejárat mellett az árnyékban üldögélve cigiztek és unottan néztek a világba.Még abban sem vagyok biztos, hogy akárcsak néztek minket. Ez hogyan lehet emberek? Mi folyik itt? Mi ez fojtogató tespedtség ? A lefagyott magyar élet , amit a mozgássérültek között feltünőbb érezni? Az Ady Endre-i magyar ugar, ahol a "dudva, a muhar, a gaz lehúz, altat, befed"? / Ady Endre : A magyar ugaron /. Bár én magam tevékenyen élek ( dolgozom, nevelem a gyerekeimet, rehab. táborokat szervezek, sportolok / utóbbinak többek között itt a síelésről és itt is a síelésről és itt a handbike-ról utánanézhetsz / ), mégis bosszant és elkeserít a magyar ugar. Azonban vagyunk néhányan, akik harc nélkül nem fogják feladni soha. Ha kiváncsi vagy, nézd meg az EMESE-t vagy a Gurulunk-ot a társodalaink alatt és csatlakozz Te is.




Nincsenek megjegyzések: