2009. október 26., hétfő

Szabadság

Kerekesszékkel kétkerekezni?
Ugyan, mire való az- gondoltam, mikor láttam a szobatársamat Georg-ot, hogy rendszeresen minden erőlködés nélkül, könnyedén emelgeti a székét.Ez valami akrobatikus kunszt, csak játsza az eszét , csak tudnám ki előtt akar felvágni? Georg nőtlen, vékony, ápolt 40-es férfi volt,aki szerette a nőket ( azzal csábította őket a lakására, hogy főz nekik- valóban főzött is , egyszer hozott kostolót- jól főzőtt /!/ ), a szobánkban meg csak férfiak voltak.Én abban az időben hónapig csak feküdtem, nem hagytam el a szobát és akkoriban szobatársaimon kívül nem találkoztam más kerekesszékessel.Nem hagyott nyugodni ez a kétkerekezés és megkérdeztem másik szobatársamat Franz-ot, hogy ő tud -e kétkerekezni- mire az 50-es joviális, kövérkés könyvmoly Franz magától értetődő természetességgel emelte kétkerékre kissé kopottas kocsiját és úgy válaszolta, hogy természetesen. Azt is hozzá tette, hogy én is , ahogy minden paraplég meg fogom tanulni. De minek kell ez? - kérdezgettem tovább. Mindenhez, majd meglátod- jött a tömör, de számomra egyáltalán nem kielégítő válasz. Mi az a minden- szerettem volna kérdezni, de Franz közben már kigurult a szobából magamra hagyva további oktondi kérdéseimmel.Franz egyébként türelmesen válaszolgatott kérdéseimre rengeteget tanultam tőle, de most elsietett, nyilván a könyvtárba ügetett záróra előtt.
Aztán később megtanultam én is kétkerekezni, s kiderült Franz-nak igaza volt: minden kerekesszékes technika alapja ez. Ezzel lehet haladni egyenetlen vagy süppedős talajon,lefelé a lejtőn, ezzel lehet felugrani a járdára, ezzel lehet lejönni a lépcsőn, stb., stb.
De a technika nem minden.
Nem ez a legfontosabb.
Lehet-e kétkerekezés nélkül élni?
Persze hogy lehet.
Nemrégiben beszéltem olyan kerekesszékes férfival, aki szinte büszkén mondta, hogy ő majd '30 évig elvolt kétkerekezés nélkül, ellesz ezután enélkül is. Nyilván így van, vannak akik meg évekig nem kelnek ki az ágyból sem.

Mit kapsz valójában ezzel a tudással? Almási Niki, aki bár szintén hosszabb ideje él már kerekesszékben , nemrégiben megtanulta ezt az alaptechnikát és ő jegyezte meg találóan: "ha nem is használom éppen , de a tudás belső szabadságot ad."

Nincsenek megjegyzések: